Napjainkban a gyerekeknek több játékuk van, mint a történelem során valaha. A boltok, bevásárlóközpontok, a reklámok arra vannak kihegyezve, hogy vegyél még egy játékot. Mert olcsó. Mert pont ilyened még nincs.
A világ nagy múzeumaiban láthatunk hasonló tárgyakat, mint Nagy Sándor játéka, a hintaló, vagy II. Erzsébet királynő játéka, egy búgócsiga. Amikor pedig meglátogatom valamelyik ismerősömet, akinek van egy-két gyereke, akkor térdig gázolok a játékban. Aztán meghallgataom, hogy a gyerek nem tud magával mit kezdeni, soha nem játszik, pedig ma is ezt meg azt kapta. Mindig kapnak valamit. Van olyan is, aki azt meséli, hogy a gyermeke megsértődött, mert ő nem visz neki minden nap ajándékot, amikor megy érte az oviba, pedig Bercike anyukája mindig hoz valamit. Gondoljatok bele. Minden egyes nap!
A minap pedig a villamoson hallottam, ahogy anyuka megegyezett a kislányával: ha jól viselkedik, elmennek a játékboltba és vesznek KÉT játékot.
Ezrével olvashatunk hasonló történeteket arról, hogy a mai gyerekek nem tudnak játszani, hogy semmi nem éri el az ingerküszöbüket, hogy indokolt egy háromévesnek tabletet venni, mert folyton unatkoznak. Hiába rendez be otthon apa és anya egy játszóházat, az nem elég. És eközben hol lakik apa és anya? Az ő holmijaik hol férnek el, amikor mindent elöntenek a játékok? Ki pakolja el a nap végén?
A JÁTÉKMINIMALIZMUS a környezetmódosítás egy új, kedvelt fajtája, ami egyre népszerűbb a szülők, és egyre sikeresebb a gyerekek körében.
A rengeteg játék a lakásban olyan túlingerelt környezetet hoz létre, ami mind a gyerekekre, mind a szülőkre nézve nyomasztó.
A játékminimalizmus szerint a család megszabadul a játékok nagy részétől, csak néhány, gondosan kiválasztott játékot tartanak meg, vagy ha valaki az elejétől fogva így csinálja, akkor csak nagyon ritkán vásárol játékot. Kegyetlenül hangzik. És igen, a gyerekek egy darabig nem örülnek neki, hiányolják a huszonharmadik macit, aminek persze hirtelen lett neve is. Aztán hamar rájönnek, hogy mennyit nyertek vele!
Ugyanis a gyerekek játszva tanulnak.
És ha a gyerekek játszva tanulnak, akkor a játék a munkájuk gyerekkorukban.
Vagyis a játszó helyüknek alkalmas munka- és tanulókörnyezetnek kell lennie.
A JÁTÉKMINIMALIZMUS 6 pozitív hatása 1. Kreativitás és innováció Volt egyszer egy kisfiú, akinek több polcnyi szuperhős figurája volt. Batman, Supermen, Pókember, Vasember, stb. Ugye milyen szerencsés? És volt egyszer egy kisfiú, akinek volt egy takarója. Amikor ezt a takarót a vállára terítette, ő maga lett az összes szuperhős egy személyben. Aztán amikor levette, és a takarót két szék fölé terítette, lett teteje a bunkijának, majd függönye a bábszínháznak. Számos kutatás kimutatta, hogy a kevesebb játék egyenes arányban van a fejlettebb kreativitással és innovatív gondolkodással. Ezek olyasmik, amiket szeretnénk megtanítani gyermekeinknek. 2. Osztozás Mit gondoltok, az ember az osztozásra lett kitalálva? Hát nem. Szerinted az ősember megosztott bármit is a barlangszomszédjával? Kétlem. A t úlélésre vagyunk kitalálva. Az osztozás egy szociális viselkedés, amit a béke fenntartása érdekében fejlesztettünk ki. Nem ösztönös. Így hát gyakorolni kell. Ha kevesebb játék van körülöttük, a gyerekeknek ki kell alakítaniuk a határokat, amivel rendszeresen gyakorolják ezeket a társas készségeket. 3. Önálló játék Ha kevesebb játékuk van, önállóbban játszanak. Ha kevés, de jól megválasztott játék van körülöttük, könnyebben megtalálják azt, amivel játszani akarnak. Vagyis önállóan előveszik, majd el is pakolják őket. Nincs több "Úgy unatkozom" vagy "Mivel lehet itt játszani?". Minden lehetőség jól látható és elkülöníthető, ami segít a gyerekeknek elmélyülni a játékban és új funkciókat találni meglévő játékaiknak. 4. Kevesebb stressz A kupi stresszt okoz. A a szülő sem képes mindig rendben tartani a játékokat, hogy várhatja ezt el egy gyerektől? Vagyis esténként a "Pakold el a játékaidat" inkább csak olyan bevett frázis, amit mindenki elmond. Mert hol is van a helye annak a rengeteg cuccnak? Van valami megnyugtató abban, amikor minden a helyére kerül. 5. Tudatos fogyasztás Amikor veszünk egy cipőt, megkérdezzük: "Mennyit fogom ezt hordani?" "Vajon meddig fogom használni?" "Elég jó minőségű?" A webshopok világában egy kattintással vehetünk meg gyakorlatilag bármit. Ezért fontos, hogy gyermekünk is megtanulja feltenni ezeket a kérdéseket. Ne legyen a játék impulzus vásárlás! Legyen a játék olyasvalami, aminek értéke van és fontos helye az otthonunkban és gyermekünk életében. 6. Boldogabb anyu Amikor ezeket az értékeket látjuk kibontakozni gyermekünkben, nyugodtan hátradőlhetünk, és egy bögre kávé mellől figyelhetjük, ahogy jászik, olvas vagy rajzol. A kevesebb játék = kevesebb zsörtölődés, több osztozás, több kreativitás, önálló játék és a fogyasztói tudatosság megalapozása. Olyan ez, mint a boldogabb anyu "receptje". Szülőként a személyes boldogságunk, elégedettségünk hatással van gyermekeink hangulatára és a családi békére is. Velünk kezdődik. #irányítás #Gordontréning #szülő #Gordonmódszer #környezetmódosítás #játék #gyereknevelés #boldogság #családibéke
Commentaires