top of page
Dr. Thomas Gordon

DR. THOMAS GORDON

Dr. Thomas Gordon (1918. Illinois - 2002. Kalifornia) széles körben ismert úttörője a kommunikációs készségek és a konfliktuskezelés módszerei oktatásának szülők, tanárok, fiatalok, vezetők és alkalmazottaik számára. Az általa kifejlesztett Gordon Modell koncepció ma már világszerte elterjedt. Dr. Gordon klinikai szakpszichológus, BA-diplomát szerzett a Depauw Egyetemen, MA-diplomát az Ohio Állami Egyetemen, valamint doktori címet a Chicagói Egyetemen. Itt öt évet tanított is, együtt Carl Rogers-szel, aki mint kolléga és barát meghatározó Gordon életében. 1942-1946-ban az Amerikai Hadsereg légierejénél szolgált mint oktató kapitány, és a pilóták pszichikai felkészítéséért is felelt.

Nyolc könyvet írt, melyek 32 nyelven és több mint 7 millió példányban keltek el világszerte. Ezen felül, Dr. Gordon több mint 50 tanulmányt közölt szervezeti vezetésről, kommunikációról,

tanácsadásról, fegyelemről, családról, konfliktuskezelésről és a demokratikus döntéshozatalról.

A Szülői Eredményesség Tréning (PET) program a világon az első készség-alapú képzési program szülők számára (1962 óta). A Tanári Eredményesség Tréning (TET) programot ezt követően vezették be, az iskolai élet demokratizálása céljával. A Vezetői Eredményesség Tréninget (VET) világszerte vállalatok százainál tanították már, köztük számos Fortune 500 vállalatnál is. Dr. Gordont a demokratikus és együttműködésen alapuló vezetési modell kifejlesztőjeként tartják számon a világon.

A családok és a gyerekek életének korszerű felfogására a Fehér Ház meghívott előadójaként is nagy hatást fejtett ki; tanácsadója volt a „Konferencia a Gyermekekről” munkafolyamatnak (1970) . Számos díja közül a legfontosabbak: elsőként vehette át az USA Carrier Achievement Award díját; 1999-ben neki ítélték az Amerikai Pszichológiai Alapítvány Aranyérem díját az alkalmazott pszichológiában elért eredményekért; 2000-ben Életműdíjat nyert a Kaliforniai Pszichológiai Társaságtól. Ausztrál tanárok és szülők szervezetei, életművének a társadalmi együttműködésre gyakorolt pozitív hatása elismeréseként, Dr. Gordont Nobel békedíjra jelölték.

Thomas Gordon nemcsak tudós volt, hanem apa és társ is: két lánya, két unokája és három

dédunokája van. Szerette a zenét, a táncot, az utazást, a nagy vendégségeket és a hosszú, vidám beszélgetéseket barátai társaságában, bárhol a világon - így Magyarországon is, ahol többször járt.

A GORDON MÓDSZER EREDETE

írta dr. Thomas Gordon

Gyakran megkérdeznek, mikor és hogyan fejlesztettem ki azokat az eszközöket, azt a rendszert, amit ma Gordon Módszernek hívunk. Az eredményes kommunikáció eszköztárát minden általunk kínált tréningen megtanítjuk szülőknek, pedagógusoknak, vezetőknek, magánembereknek. 

Kezdetben a módszert "Csoportközpontú vezetésnek" hívtam. A chicagoi egyetem végzős hallgatója voltam, amikor professzorom, dr. Carl Rogers megkért, írjak egy fejezetet készülőben lévő könyvéhez. Korábban már elkezdtem érdeklődni a vezetői terület iránt, így Rogers felismerte, hogy a vezetői gyakorlatról szóló modellem az ő új személyközpotú pszichoterápiai metodológiájának alkalmazása volt. Könyvének címe 'Személyközpontú pszichoterápia' [Client-centered Psychotherapy], ez a mű egyúttal hozzásegítette őt, hogy a világ egyik leghíresebb és legelismertebb pszichológusa legyen. 

A Gordon Módszer alapjait ebben a könyvben megjelent fejezetem alkotja: 'Csoportközpontú vezetés' címmel. 

Később, több könyv, egyetem és további tanulmányok után az általam megalkotott modell elérte ma is ismert és tanított formáját. Legfőbb alkotóelemei: 
- Viselkedés ablak
- Értő figyelem
- Közléssorompók
- Én-üzenetek
- Eszközváltás
- Konfliktus kezelés III. Módszerrel
- Értékütközések
Végül szeretném kihangsúlyozni a 'Gordon Módszer' univerzalitását, ami egy olyan eredmény, amire kezdetben nem is számítottam. Ma már tudjuk, hogy az általam létrehozott modell, csakúgy mint a könyveim, a világ több, mint 50 országában arattak sikert, számos különböző időben és kultúrában. Instruktoraink ezekben az országokban nem érezték szükségét, hogy a modellen változtassanak.

Így bizonyos lehetek abban, hogy az olyan értékrendek, mint az egyenjogúság, egymás szükségleteinek tiszteletben tartása, együttműködő kapcsolatok és békés konfliktuskezelés egy nap globális értékekké válnak.

bottom of page