Hogyan hat a gyermekeinkkel való kommunikáció… mindenre
- Szomora Virág

- aug. 7.
- 3 perc olvasás
Írta Michelle Adams (Gordon Training International)
Fordította Szomora Viràg
„A gyerekek a közvetlen környezetükben élő felnőttek nyelvhasználatára támaszkodnak, hogy megismerjék önmagukat és a világot” – mondja Eamon Danese pszichológus. És milyen igaz!

Ahogy beszélünk a gyermekeinkkel, az mélyen befolyásolja, hogyan gondolkodnak önmagukról, hogyan érzik magukat a bőrükben, és milyen kapcsolataik alakulnak majd ki másokkal. A szavaink ereje hatalmas – gyógyítani is tudnak, de akár sebeket is okozhatnak.
Egy friss CNN cikk éppen erre hívta fel a figyelmet, és mélyen megérintett bennünket is, akik szülőként nap mint nap próbálunk „jól” kommunikálni – de nem mindig tudjuk, hogyan.
Danese így folytatja:
„A verbális bántalmazás áldozatává válni torzíthatja a fiatalok önmagukról és a világban betöltött szerepükről alkotott képét.”
Sokszor észre sem vesszük, hogy amit mondunk – vagy ahogyan mondjuk – milyen nyomot hagy a gyerekeinken. Egy-egy félmondat, sóhaj, kritika, sürgetés vagy „jó tanács” éppen úgy hathat, mint egy simogatás… vagy egy pofon.
A beszélgetés gyógyíthat – ha tudjuk, hogyan beszéljünk
Szülőként nem az a feladatunk, hogy „tökéletesek” legyünk, hanem hogy tanuljunk, fejlődjünk, és egyre tudatosabban alakítsuk a kapcsolatunkat a gyerekeinkkel. A beszélgetés, a kommunikáció az egyik legerősebb eszközünk erre – ha jól használjuk.
Ezért tanítjuk a Szülői Eredményessèg Tréningen (P.E.T.) azt, hogyan lehet olyan módon kommunikálni a gyerekeinkkel, ami támogatja az önbecsülésüket, segíti az érzelmeik kifejezését, csökkenti a szorongásaikat, és elősegíti a fejlődésüket – anélkül, hogy elnyomnánk, kritizálnánk vagy „megmondanánk” nekik, mit kellene érezniük vagy tenniük.
Sokan kérdezik tőlünk:
„Lehetséges, hogy egy hétköznapi szülő, mint én, megtanulja egy profi tanácsadó kommunikációs eszközeit?”
A válasz: igen! Tapasztalataink szerint a legtöbb szülő igenis képes megtanulni ezeket a készségeket – ha megérti, hogyan működnek, és kap lehetőséget a gyakorlásra.
Terápiás vagy romboló? A kommunikáció minősége számít
A pszichológusok a segítő, támogató beszélgetést terápiás kommunikációnak hívják. Ez nem azt jelenti, hogy pszichológusokká kell válnunk – csak azt, hogy megtanulhatjuk, hogyan beszéljünk úgy, hogy a gyerekeink megnyíljanak, megkönnyebbüljenek, bátrabbak és önazonosabbak legyenek.
Ezzel szemben ott van a másik oldal: a nem terápiás vagy romboló kommunikáció. Ezek azok a mindennapi reakciók, amelyek tudattalanul is szorongást, bűntudatot vagy ellenállást keltenek a gyerekekben:
– „Miért viselkedsz már megint így?”
– „Ne hisztizz már!”
– „Ez semmiség, nincs miért sírni.”
– „Majd én megmondom, mit kell tenned.”
Ezek az üzenetek leértékelhetik a gyermek érzéseit, és azt az üzenetet közvetítik: „Nincs rendben, ahogy érzel.” Pedig az érzéseik mindig rendben vannak – a kérdés az, hogyan tudjuk őket kísérni és támogatni ebben.
A változás azzal kezdődik, hogy észrevesszük
A legtöbb szülő – teljesen érthető módon – nem „ösztönösen” tudja, hogyan kommunikáljon terápiásan. Sőt, sokan a saját gyerekkorukból inkább a bírálat, a kioktatás, a túlzott elvárások nyelvét hozták magukkal. Ez nem a mi hibánk – de lehet a mi felelősségünk, hogy mást adjunk tovább.
Ezért a változás első lépése az, hogy tudatosítjuk, hogyan beszélünk most. Milyen szavakat, hangsúlyokat, gesztusokat használunk? Milyen érzést hagynak ezek a gyerekben?
És ha már látjuk, hogy van mit változtatni – akkor megtanulhatunk új módon kapcsolódni.
Ebben segít a Szülői Eredmènyesség Tréning (P.E.T.), ahol nemcsak elméletet tanulunk, hanem gyakorlati eszközöket is kapunk arra, hogyan hallgassunk, hogyan mondjunk nemet, hogyan álljunk ki magunkért, miközben kapcsolatban maradunk a gyermekünkkel.
Mert a kommunikáció – tényleg –
mindenre hat.

Ha szeretnéd megtapasztalni, milyen érzés másként beszélgetni a gyerekeiddel – és megtanulni olyan eszközöket, amik valódi változást hozhatnak a kapcsolatotokban –, várunk szeretettel a következőg P.E.T. tanfolyamon! 💛



