Könnyebb beszoktatás és tanévkezdés – hogyan segíthet a Gordon Módszer?
- Szomora Virág

- szept. 1.
- 2 perc olvasás
Az ősz sok család számára hoz nagy változásokat: iskolakezdés, óvodai vagy bölcsődei beszoktatás. Ez az időszak tele van izgalommal – de gyakran bizonytalansággal, könnyekkel és nehéz reggelekkel is. Szülőként ilyenkor különösen fontos, hogyan reagálunk gyermekünk érzéseire.
Miért olyan nehéz a beszoktatás?
A gyerekek ilyenkor ismeretlen helyzetbe kerülnek: új emberekkel, új szabályokkal, új közösséggel találkoznak. Ez természetesen félelmet és szorongást vált ki. Ha sírnak, kapaszkodnak, vagy nem akarnak elengedni minket, az nem „rossz viselkedés” – hanem a kötődés és a bizonytalanság jele.

Mit tehetünk szülőként?
👉 Értő figyelem - A Gordon Módszer egyik alapköve az értő figyelem. Ez azt jelenti, hogy nem csitítjuk el („nincs semmi baj”), és nem siettetjük a gyermeket, hanem szavakba öntjük, mit élhet át:
„Hallom, hogy most nem akarsz elbúcsúzni.”
„Szeretnéd, ha én is maradnék még egy kicsit.”
Ezzel azt üzenjük: rendben van, hogy így érzel. És ez önmagában megnyugtató.
Ettől nem fog örökké így ragaszkodni – éppen ellenkezőleg: ha megtapasztalja, hogy az érzései biztonságban vannak nálunk, hamarabb kialakul benne a bizalom az új hely és az óvónők felé.
👉 Adjunk időt - Az első napokban sokat segít, ha rászánjuk azt a plusz pár percet a búcsúzásra. Jobb, ha együtt kivárjuk, míg a gyermek csillapodik, mintha erővel választanánk el tőle magunkat. Ez hosszú távon sokkal stabilabb bizalmat ad. A beszoktatás nem egy párnapos küldetés, fontos tudnunk, hogy mire a gyermek bizalma és valódi biztonságérzete kialakul egy új helyen, 4-6 hétbe is beletelik - ezt mindenképp tudatosítsuk magunkban, és a naptárunk tervezésénél is vegyük figyelembe! Egy kicsit lazább időbeosztás nagy súlyt vehet le a vállunkról, amitől eleve elfogadóbbak tudunk lenni.
👉 Legyünk őszinték - A gyerek hamarabb elfogadja a helyzetet, ha mi is kimondjuk a saját érzéseinket:
„Nekem is nehéz most elindulni, hiányozni fogsz napközben.”
„Bízom abban, hogy itt jó helyen leszel, és délután újra találkozunk.”
"Új ez a helyzet mindkettőnknek, együtt megtanuljuk ezt is."
Ez erősíti a kapcsolatunkat, és segít a kicsinek megérteni, hogy az érzései természetesek – és múlandók.
Amikor így fordulunk gyermekünkhöz, nemcsak az aktuális sírást csillapítjuk, hanem hosszú távon is építjük az önbizalmát. A gyerek megtanulja felismerni saját érzéseit, kimondani, mit él át, és bízni abban, hogy lesz, aki meghallgatja. Ez pedig az egyik legfontosabb útravaló, amit a tanév elején adhatunk neki.
A beszoktatás időszakában a gyerek érzékenyebb, ezért könnyebben kiborulhat apróságokon. Ha ilyenkor értő figyelemmel fordulunk felé – például:👉 „Nagyon nem akartad, hogy beleszóljak a játékodba.”– hamarabb csillapodik, és megtanulja, hogy a dühének is van helye, amit biztonságban kiadhat.
👉 Te hogyan éled meg az óvodai beszoktatást vagy az iskolai reggeleket? Írd meg kommentben – lehet, hogy más szülőnek pont a te tapasztalatod ad majd erőt!
A beszoktatás nem teljesítmény, hanem folyamat. Ha a gyermek érzi, hogy mellette állunk, elfogadjuk az érzéseit, és türelmesen adunk időt neki, akkor nemcsak az óvodába való beilleszkedés lesz könnyebb, hanem a kapcsolatunk is mélyül és erősödik.















