top of page

A gyermek viselkedésének oka mindig pozitív!

  • Szerző képe: Szomora Virág
    Szomora Virág
  • 6 nappal ezelőtt
  • 2 perc olvasás

Szülőként mindannyian ismerjük ezt a jelenetet: gyermekünk azt mondja, hogy „Még!” — még akkor is, ha már öt ajándékot kibontott. Tovább akar játszani a videojátékkal, pedig már ideje fürdeni. Még egy fagyit kér, miután már kettőt megevett.

Ilyenkor könnyű azt érezni, hogy a gyerekünk hálátlan, követelőző, vagy egyszerűen csak lehetetlen vele. Pedig a felszín alatt teljesen más történik.

ree

Mit mond valójában a gyerek?

A gyerek viselkedése mindig egy pozitív belső élmény kifejezése. Amikor azt mondja, hogy „még”, akkor valójában így érez:

  • „Annyi szép ajándékot kaptam, ez olyan jó volt — szeretném tovább érezni ezt az örömöt.”

  • „Nagyon élvezem a játékot, nem akarom abbahagyni.”

  • „Ez a fagylalt finom, szeretnék még egy kicsit a jó érzésből.”

A gyerek nem minket kritizál, és nem azt üzeni, hogy amit adtunk, az nem elég. Egyszerűen csak közli a saját vágyát — érettségében, szókincsében, életkorában elérhető módon.


Hol csúszik félre a kommunikáció?

Amikor a szülő a gyerek kérését személyes kritikaként értelmezi:

  • „Azt hiszi, hogy rossz szülő vagyok, mert nem adok elég ajándékot.”

  • „Ennek a gyereknek sosem elég semmi!”

  • „Mikor lesz végre hálás azért, amit kap?”

A buktató: a szülő magára veszi azt, ami valójában nem róla szól.

Ez a félreértés gyorsan veszekedéshez, hatalmi harchoz vagy bűntudathoz vezethet — teljesen feleslegesen.


A jó hír: a gyerek nem a szülőt értékeli — csak a jó érzést keresi

A gyermeknek vágyai vannak, a szülőnek pedig saját határai. És a kettő teljesen békésen is találkozhat, ha a szülő elismeri az érzést, és egyértelműen közli a döntését.


Hogyan reagáljunk jól? P.E.T.-szemléletben


1. Először ismerd el az érzést és a vágyat

  • „Nagyon jó érzés ajándékot kapni, igaz?”

  • „Ez a fagyi tényleg isteni.”

  • „Te tényleg imádsz játszani a barátaiddal!”

  • „Micsoda jó lenne még 100 ajándékot kibontani, ugye?”

Ezzel nem azt mondod, hogy teljesíted a vágyát — csak azt, hogy érted, amit érez.

A gyerekek ezt keresik: az érzéseik tükrözését, nem racionalizálást.


2. Aztán mondd el világosan a saját döntésed

  • „Bárcsak megtehetném, de ma már nem hosszabbítom meg a képernyőidőt.”

  • „Nagyon szeretnéd, de ma már nem veszünk több fagyit.”

  • „Most nem tudok tovább játszani. Fáradt vagyok és más dolgom is van. Holnap este folytathatjuk.”

Fontos: egyértelmű, tiszteletteljes, magyarázat nélküli határ.


Ez egyszerűen hangzik — de megtanulni idő és gyakorlás

A valóságban mindezt fáradtan, időnyomás alatt, érzelmileg érintve, egy még többet akaró gyerekkel szemben megtenni… Nos, ez gyakran kihívás.

De jó hír, hogy a P.E.T. éppen ebben segít: megtanít olyan kommunikációs készségekre, amelyekkel könnyebb meghallani a gyerek valódi üzenetét, kifejezni a saját határainkat, és megelőzni a felesleges konfliktusokat.

A gyerek viselkedése mögött mindig egy pozitív szándék, egy jó érzés vagy egy fontos szükséglet áll. Ha ezt meglátjuk, az egész kapcsolat légköre megváltozik.


GORDON INTÉZET BUDAPEST

(06 1) 290 1181

  • Google Places
  • Facebook
  • Instagram

©2021 by Szomora Virág. Proudly created with Wix.com. Utolsó frissítés: 2025.03.10.

ADATKEZELÉS ÉS ÁSZF

A Gordon Módszer nemzetközi jogoltalom alatt áll. Gordon tanfolyamot kizárólag a kaliforniai Gordon Intézet kiképzett oktatói tarthatnak, Magyarországon és a határon túli magyar lakta területeken a Gordon Kiadó Magyarország Kft., mint nemzeti képviselet, keretein belül.

www.gordontraining.com

bottom of page