A gyermek viselkedésének oka mindig pozitív!
- Szomora Virág

- 6 nappal ezelőtt
- 2 perc olvasás
Szülőként mindannyian ismerjük ezt a jelenetet: gyermekünk azt mondja, hogy „Még!” — még akkor is, ha már öt ajándékot kibontott. Tovább akar játszani a videojátékkal, pedig már ideje fürdeni. Még egy fagyit kér, miután már kettőt megevett.
Ilyenkor könnyű azt érezni, hogy a gyerekünk hálátlan, követelőző, vagy egyszerűen csak lehetetlen vele. Pedig a felszín alatt teljesen más történik.

Mit mond valójában a gyerek?
A gyerek viselkedése mindig egy pozitív belső élmény kifejezése. Amikor azt mondja, hogy „még”, akkor valójában így érez:
„Annyi szép ajándékot kaptam, ez olyan jó volt — szeretném tovább érezni ezt az örömöt.”
„Nagyon élvezem a játékot, nem akarom abbahagyni.”
„Ez a fagylalt finom, szeretnék még egy kicsit a jó érzésből.”
A gyerek nem minket kritizál, és nem azt üzeni, hogy amit adtunk, az nem elég. Egyszerűen csak közli a saját vágyát — érettségében, szókincsében, életkorában elérhető módon.
Hol csúszik félre a kommunikáció?
Amikor a szülő a gyerek kérését személyes kritikaként értelmezi:
„Azt hiszi, hogy rossz szülő vagyok, mert nem adok elég ajándékot.”
„Ennek a gyereknek sosem elég semmi!”
„Mikor lesz végre hálás azért, amit kap?”
A buktató: a szülő magára veszi azt, ami valójában nem róla szól.
Ez a félreértés gyorsan veszekedéshez, hatalmi harchoz vagy bűntudathoz vezethet — teljesen feleslegesen.
A jó hír: a gyerek nem a szülőt értékeli — csak a jó érzést keresi
A gyermeknek vágyai vannak, a szülőnek pedig saját határai. És a kettő teljesen békésen is találkozhat, ha a szülő elismeri az érzést, és egyértelműen közli a döntését.
Hogyan reagáljunk jól? P.E.T.-szemléletben
1. Először ismerd el az érzést és a vágyat
„Nagyon jó érzés ajándékot kapni, igaz?”
„Ez a fagyi tényleg isteni.”
„Te tényleg imádsz játszani a barátaiddal!”
„Micsoda jó lenne még 100 ajándékot kibontani, ugye?”
Ezzel nem azt mondod, hogy teljesíted a vágyát — csak azt, hogy érted, amit érez.
A gyerekek ezt keresik: az érzéseik tükrözését, nem racionalizálást.
2. Aztán mondd el világosan a saját döntésed
„Bárcsak megtehetném, de ma már nem hosszabbítom meg a képernyőidőt.”
„Nagyon szeretnéd, de ma már nem veszünk több fagyit.”
„Most nem tudok tovább játszani. Fáradt vagyok és más dolgom is van. Holnap este folytathatjuk.”
Fontos: egyértelmű, tiszteletteljes, magyarázat nélküli határ.
Ez egyszerűen hangzik — de megtanulni idő és gyakorlás
A valóságban mindezt fáradtan, időnyomás alatt, érzelmileg érintve, egy még többet akaró gyerekkel szemben megtenni… Nos, ez gyakran kihívás.
De jó hír, hogy a P.E.T. éppen ebben segít: megtanít olyan kommunikációs készségekre, amelyekkel könnyebb meghallani a gyerek valódi üzenetét, kifejezni a saját határainkat, és megelőzni a felesleges konfliktusokat.
A gyerek viselkedése mögött mindig egy pozitív szándék, egy jó érzés vagy egy fontos szükséglet áll. Ha ezt meglátjuk, az egész kapcsolat légköre megváltozik.



