Ezen a hĂ©ten rĂ©szt veszĂŒnk a Lapkaland ĂĄltal szervezett kezdemĂ©nyezĂ©sben!
NĂ©ha elfelejtjĂŒk a hĂ©tköznapi rohanĂĄsban, hogy egyĂŒtt jĂĄtszani jĂł! De miĂ©rt is kellene jĂĄtszani a gyermekeinkkel? Mit is jĂĄtsszunk? MinderrĆl szĂłt ejtĂŒnk a posztokban kĂŒlönbözĆ szakemberekkel karöltve. SĆt, nyeremĂ©nyjĂĄtĂ©kkal is kĂ©szĂŒlĂŒnk! Tarts velĂŒnk!
Napjainkban a gyerekeknek több jåtékuk van, mint a történelem sorån valaha. A boltok, bevåsårlóközpontok, a reklåmok arra vannak kihegyezve, hogy vegyél még egy jåtékot. Mert olcsó. Mert pont ilyened még nincs.
A vilĂĄg nagy mĂșzeumaiban lĂĄthatunk hasonlĂł tĂĄrgyakat, mint Nagy SĂĄndor jĂĄtĂ©ka, a hintalĂł, vagy II. ErzsĂ©bet kirĂĄlynĆ jĂĄtĂ©ka, egy bĂșgĂłcsiga. Amikor pedig meglĂĄtogatom valamelyik ismerĆsömet, akinek van egy-kĂ©t gyereke, akkor tĂ©rdig gĂĄzolok a jĂĄtĂ©kban. AztĂĄn meghallgataom, hogy a gyerek nem tud magĂĄval mit kezdeni, soha nem jĂĄtszik, pedig ma is ezt meg azt kapta. Mindig kapnak valamit. Van olyan is, aki azt mesĂ©li, hogy a gyermeke megsĂ©rtĆdött, mert Ć nem visz neki minden nap ajĂĄndĂ©kot, amikor megy Ă©rte az oviba, pedig Bercike anyukĂĄja mindig hoz valamit. Gondoljatok bele. Minden egyes nap!
EzrĂ©vel olvashatunk hasonlĂł törtĂ©neteket arrĂłl, hogy a mai gyerekek nem tudnak jĂĄtszani, hogy semmi nem Ă©ri el az ingerkĂŒszöbĂŒket, hogy indokolt egy hĂĄromĂ©vesnek tabletet venni, mert folyton unatkoznak. HiĂĄba rendez be otthon apa Ă©s anya egy jĂĄtszĂłhĂĄzat, az nem elĂ©g.
Ăs eközben hol lakik apa Ă©s anya? Az Ć holmijaik hol fĂ©rnek el, amikor mindent elöntenek a jĂĄtĂ©kok? Ki pakolja el a nap vĂ©gĂ©n?
A JĂTĂKMINIMALIZMUS a környezetmĂłdosĂtĂĄs egy Ășj, kedvelt fajtĂĄja, ami egyre nĂ©pszerƱbb a szĂŒlĆk, Ă©s egyre sikeresebb a gyerekek körĂ©ben.
A rengeteg jĂĄtĂ©k a lakĂĄsban olyan tĂșlingerelt környezetet hoz lĂ©tre, ami mind a gyerekekre, mind a szĂŒlĆkre nĂ©zve nyomasztĂł.
A jĂĄtĂ©kminimalizmus szerint a csalĂĄd megszabadul a jĂĄtĂ©kok nagy rĂ©szĂ©tĆl, csak nĂ©hĂĄny, gondosan kivĂĄlasztott jĂĄtĂ©kot tartanak meg, vagy ha valaki az elejĂ©tĆl fogva Ăgy csinĂĄlja, akkor csak nagyon ritkĂĄn vĂĄsĂĄrol jĂĄtĂ©kot. KegyetlenĂŒl hangzik. Ăs igen, a gyerekek egy darabig nem örĂŒlnek neki, hiĂĄnyoljĂĄk a huszonharmadik macit, aminek persze hirtelen lett neve is. AztĂĄn hamar rĂĄjönnek, hogy mennyit nyertek vele!
Ugyanis a gyerekek jĂĄtszva tanulnak.
Ăs ha a gyerekek jĂĄtszva tanulnak, akkor a jĂĄtĂ©k a munkĂĄjuk gyerekkorukban.
Vagyis a jĂĄtszĂł helyĂŒknek alkalmas munka- Ă©s tanulĂłkörnyezetnek kell lennie. "
(Szomora VirĂĄg, JĂĄtĂ©kminimalizmus: https://www.gordontrening.hu/post/jĂĄtĂ©kminimalizmus-avagy-a-környezetmĂłdosĂtĂĄs-varĂĄzsereje)
đ©·A közös jĂĄtĂ©k milliĂł jĂł lehetĆsĂ©get kĂnĂĄl a kapcsolĂłdĂĄsra, a pozitĂv kommunikĂĄciĂłs Ă©s kapcsolati mintĂĄk kialakĂtĂĄsĂĄra, megerĆsĂtĂ©sĂ©re.
đ©·A legjobb, ha megfigyeljĂŒk, mi Ă©rdekli gyermekĂŒnket, Ă©s megprĂłbĂĄlunk csatlakozni hozzĂĄ. A jĂĄtĂ©k a gyerek felsĂ©gterĂŒlete, hagyjuk nĂĄla az irĂĄnyĂtĂĄst!
đ©·JĂĄtĂ©k közben az ĂrtĆ Figyelem Ă©s az Ăn-ĂŒzenetek gyakorlĂĄsĂĄra is szĂĄmos lehetĆsĂ©gĂŒnk van
"LĂĄtom ezt igazĂĄn Ă©vezed!"
"HƱ de bosszant tĂ©egd, hogy nem sikerĂŒl..."
"Nagyon tetszik nekem, mennyi sok Ă©pĂtĆt pakoltĂĄl egymĂĄsra!"
"Na ezt meg Ă©n nem is Ă©rtem... De nagyon Ă©rdekel, hogyan kell jĂĄtszani vele."
đ©·A minĆsĂ©gi idĆtöltĂ©s, a kĂ©tszemĂ©lyes idĆ is kiemelt fontossĂĄgĂș a szĂŒlĆ-gyerek kapcsolatban. Ez a felismerĂ©s sok "AHA" pillanatot eredmĂ©nyez trĂ©ningjeinken. Az idĆt a gyermek Ă©rdeklĆdĂ©sĂ©nek megfelelĆ tevĂ©kenysĂ©ggel töltsĂŒk, közben pedig kitĂŒntetett figyelmĂŒnkkel forduljunk felĂ©, zĂĄrjuk ki a kĂŒlvilĂĄgot!